Fékrendszer

A mozgó gépjármű megállításához jól működő fékrendszerre van szükségünk. Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiája hőenergiává (termikus) alakul át. Ez a hő a féktárcsák és fékdobok felületéről közvetlen hőátadás formájában a szabadba kerül. A számítógépes fék ellenőrzés során pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról. A fékrendszert fontos rendszeresen ellenőrizni.

Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő) és persze a fékpedál. Legtöbbször a kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és dobok. A menetstabilizáló rendszerek megjelenésénével (blokkolásgátló, kipörgésgátló) előtérbe került a tárcsafékek alkalmazása.

A sebesség és a fékút hossza egyenesen arányos. A fékutat befolyásolja továbbá, a gumik állapota és az útviszonyok.


Fék


A fékrendszer a gépkocsik legfontosabb biztonsági berendezése. Rendeltetése, a járművek mozgásának lassítása, megállítása és álló helyzetben való rögzítése. A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele. Arra szolgál, hogy a vezető optimálisan tudja lassítani a járművet. Egyesek spórolásból házilagosan (szaktudás és megfelelő eszközök nélkül) barkácsolják a féket, mely a legtöbb esetben nagyon veszélyes következményekkel jár. Ezért különösen ügyelni kell a fékrendszerben működő alkatrészek állapotára és minőségére. Amennyiben szükségessé válik egyes alkatrészek cseréje, úgy javasoljuk annak mielőbbi megtételét. Szervizeinkben minden fékrendszerrel kapcsolatos beavatkozást követően műszeres fékellenőrzést végzünk. A gépkocsik tárcsafékkel vagy dobfékkel vannak ellátva. A féket régebben a pedálon, szögemelőn és huzalon keresztül lábbal működtették, ma általános a hidraulikus fékmozgatás. A súrlódásos fékek használata hosszú időn keresztül (hosszú lejtőn) veszélyes lehet, mert a felforrósodott fék súrlódási tényezője csökken és a forró fék nem képes a jármű sebességének kézbentartására.


Féktárcsa


A napjainkban használt autók többségében a fékezésről nagy százalékban az első kerekek gondoskodnak. Ebből kifolyólag általában elől tárcsafékkel szerelik a gépkocsikat, melyek hatékonyabbak és tartósabbak, mint a dobfék. Mivel minden egyes fékezéskor erőteljes igénybevételnek van kitéve, ezért kiemelkedően magas műszaki követelménynek kell megfelelnie. Karbantartást nem igényel, párban cserélik, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használhatóak. Ajánlott minden fékbetét csere alkalmával ellenőriztetni a féktárcsák állapotát. Ha mélyebb vágásokat, repedéseket, esetleg rozsdafoltokat, vagy égési sérüléseket látunk, úgy mielőbb cseréltessük ki. Ne feledje, hogy minden féktárcsa cserekor a fékbetéteket is ki kell cserélni. Fontos nem elfeledni, hogy amint a motor leáll, megszűnik a fékrásegítés, így a vezetőnek jóval nagyobb erőt kell kifejtenie a fékpedálra a biztonságos megállás érdekében. Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsa vastagságot, fékdob átmérőt. Egy első féktárcsa optimális élettartama általában 40-60.000 kilométer, a fékbetété 20-30.000 kilométer. A hátsó féktárcsa élet-tartama típustól függően 50-80.000 kilométer, a fékbetété 30-60.000 kilométer. Egy átlagos féktárcsa kopása max. 2 mm az újhoz képest, de egyes típusoknál 3 mm is lehet. Nem ritka a 2-3 esetleg 4 mm-rel túlszabályozott tárcsa sem. A túlszabályozott vagy méter alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékolaj felforrhat.


Fékbetét


A fékbetétnek a fékezés során nagy teljesítményt kell kifejteniük, mivel lágyabb anyagból készülnek, mint a féktárcsák. Ennek következtében gyorsabban is kopnak, csereperiódusuk rövidebb. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 2-3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fék alkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről többször durván lefékezik, ilyenkor a fékbetét megég. Ha elkopott fékbetéttel használunk, a féktárcsa megsérülhet és egy hirtelen fékezés esetén a gépkocsi irányíthatatlanná válhat. A fékbetét karbantartást nem igényel, párban cserélik, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható. Érdemes megjegyezni, hogy az adott gépkocsihoz több gyártó is készít fékbetétet, de ezek különböző anyagból készülhetnek, ami eltérő hatékonyságot eredményezhet, ezért minden esetben kérjük ki egy szakértő véleményét.


Dobfék


Élettartama 10-20.000 kilométeres karbantartás mellett általában 100-150.000 kilométer. Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent – a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet. A nagyobb biztonság érdekében a gyárilag összeállított hátsófék-szett cseréjét javasoljuk szervizeinkben. Egy méret alá szabályozott fék a fékpadi mérésen megfelelő lehet, de éles helyzetben, terhelés alatt veszélyessé válhat.


Fékolaj


A közhiedelemmel ellentétben ez nem olaj, hanem egy olyan speciális folyadék, amely hatalmas hőt és nyomást képes elviselni. Rossz tulajdonsága, hogy lassan felveszi a levegő páratartalmát, így nő a víztartalma és nagyobb fékezáskor a hatásfoka romlik. Ezt a jelenséget szokták ,,fellevegősödésnek" nevezni. Erős igénybevételkor a fékfolyadékban buborékok képződnek. Ezek akadályozzák a fékező erő átvételét és működőképességét. Télen a benne lévő víztartalom megfagyhat, ekkor dugulás következik be. Általában 2 évente vagy 50-70.000 km intervallumonként ajánlott  a cseréje. A folyadék minőségét a DOT szám jelzi, ezek nem keverhetők! Az új DOT4 fékfolyadékok forráspontja 260 Celsius. Szervizünkben a megfelelő műszerrel gyorsan elvégezzük a vizsgálatot, szükség esetén azonnal kicseréjük a folyadékot, hogy Ön biztonságban folytathassa útját.
 

 

A blokkolásgátló rendszer feladata (Anti-lock Braking System)


Az ABS olyan aktív biztonsági eszköz, mely egy erős fékezés során megakadályozza a kerekek leblokkolását, és ezzel fenntartja a jármű irányíthatóságát. A rendszer lényege, hogy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést. Fő célja, hogy vészfékezés esetén fent tartsa az irányíthatóságot, így az esetlegese féktávolságon belül észlelt akadályt fékezéssel, és kikerüléssel el tudjuk kerülni, illetve csúszós úton segít meggátolni az autó megpördülését fékezés közben.

 

Vegye fel velünk a kapcsolatot telefonos elérhetőségünkön ide kattintva és munkatársunk előjegyzi Önt!